Chili a zdrowie

Papryczka chili jest jedną z najbardziej popularnych przypraw na świecie. Często dodawana do dań mięsnych, warzywnych, sosów, jak również czekolady i drinków.

Chili

Chili to dobre źródło witamin A, C, B1, B2, B3, E. Zawiera sporą ilość błonnika o którego właściwościach niedawno pisaliśmy (link). Wystarczy już 7,5 dkg zielonej papryki by pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Dla porównania – taką samą ilość tej witaminy C dostarcza nam 12 dkg kiwi lub 14 dkg cytryn,. Im bardziej zielona, tym zawiera więcej witaminy C. W trakcie procesu dojrzewania poziom witaminy C zmniejsza się na rzecz witaminy A, poziom której rośnie dzięki karotenowi. W procesie suszenia poziom witaminy A rośnie nawet 100 krotnie.

Papryczka chili pobudza układ krążenia, w przypadku kataru pomaga udrożnić zatoki i drogi oddechowe, wzmacnia odporność organizmu, pomocna przy cukrzycy, osteoporozie. Działa pomocniczo w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Zawiera także antyoksydanty posiadające zdolność neutralizowania wolnych rodników.

Co warto wiedzieć o chili:

Powrót